Wednesday, March 3, 2010

Persembahan hari guru..

Persembahan hari guru..

Aku berlakon sebagai pembaca barita tibi. Aku makai kot dipadankan awan kain batik bahari kala, makai kasut japun yang lain kalar kiri & kanan. Masa kaluar kakanakkan nerkuriak kearaian..
Lapas to aku duduk di karusi. Di dapan ku bisi meja halui yang kononnya aku tangah meulah pengambaran langsung mambaca barita..

Barita yang ku bacakan..
1. Habar seriau
(aku mambaca sunyaan habar to dangan nada urang katakutan..)

Bagan Sarai: Barataan yang babandang di sini kana histeria-bukahan awan berkuriakan karana mandapati karabau kada mau mambajak, tapi karabau tadi aur bukahan berkapungan sambil memalitkan lumpur sasama sandiri..

2. Habar hangat
(aku mambaca habar to sambil berkipas wan kipas karatas..)

Greenland Amerika Utara: Sakaluarga Eskimo di sini bukahan lintang pukang bila iglu nya tabakar dangan dasyatnya! Kabakaran to berpunca dari 2 urang kakanakan yang macal di rumah to yang main guris..Bomba kade hingkat meulah apa2..iglu to rakai sakalip mata..
masa bomba datang, deide langsung tapak rumah kalihatan sampai ngalih handak meulah siasatan.
Apa yang ditiring hanya salji yang memutih saujana mata meniring..deide kerugian yang dianggarkan karana rumah to diulah tanpa kos!

3. Habar marista
(aku mambaca sambil pura2 manangis..)

Barat Laut Dataran Tinggi Deccan :
Sakumpulan pakarja di sini kabuluran/rangkaan karana satiap saurang pakarja hanya memintal sahari salambar banang. Salam masa satahun hanya dapat meulah sahalai bungkus! amat tapatlah papatah yang yambat "sahari salambar banang, lama2 manjadi kain"
(sob..sob..maristanya...)

4. Ramalan cuaca
Jab. Kaji cuaca rakai tarok kana ribut samalam. Sabab to deide laporan cuaca untuk hari to..Tapi untuk kasanangan kulaan barataan, tarutama nalayan, pihak barkanaan manjamput pawang hujan tarkanal untuk maramalkan cuaca hari isuk.


Dipetik dari novel Diari Seorang Guru, penulis S.Hawa
Diubah suai dan diterjemahkan ke versi banjar oleh Celonnia.


maap haja mun ada salah silap dalam penterjemahan to..
aku ni kade pati arif banar bahasa banjar ni..maklum haja banyak banar penggunaan bahasa dalam seharian..tangah mandarasi pang..mun ada yang salah bujurkan...

berilaan lah,
-celonnia

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...