Tuesday, January 5, 2010

Manjilat Liur

Manjilat Liur

KAUYUHAN bagadang wayah bakimah malam tahun baru tadi, bubuhannya samunyaan bangun malandau. Imbah bangun bapuncilak mata lalu ada jua nang bahanyut pulang mamadar guringnya.

"Kalu guring jangan kakarimut muntung Mak ai," ujar Garbus.

"Aku kada singhaja Bus ai, muntungku bakarimut saurangan," sahut Tulamak.

"Kuparhatiakan kada karna bakarimut saurangan, tapi ilat ikam pina jilur-jilur manjilat liur," ujar Garbus.

"Itu artinya sambil guringpun aku dapat razaki," ujar Tulamak badalih baulah alasan.

"Aku biar diupah sapuluh ribu kada hakun dapat razaki liur basi itu," ujar Garbus.

"Kanapa maka bubuhan ikam ini basusubuhan sudah bahual sual razaki," ujar Palui batakun.

"Si Garbus mamadahakan aku manjilat liur basi. Biarpun liur basi tapi itu liur basiku jua," ujar Tulamak.

"Liur basi itu rigat Mak ai, makanya biarpun dianggap razaki jangan dijilat," ujar Palui.

"Aku kada basinghaja manjilatnya karna akupun tahu bahwa liur nang kaluar matan muntung itu rigat tapi otomatis tajilat saurangan," ujar Tulamak.

"Singhaja atawa kada singhaja tapi kalihatan ilat ikam jilur-jilur," ujar Garbus.

"Kita kada usah mahualakan liur basi Bus ai. Liur basi itu asalnya matan liur barasih jua di dalam muntung kita. Seandainya muntung kita kada baliur pasti kada nyaman bamamakan. Cuntuhnya sahari haja ikam kada baruku, pasti kada nyaman liur. Liur itu adalah cairan nang baguna gasan campuran makanan dalam muntung kita selanjutnya gasan memperlacar jalannya makanan ka dalam parut besar," ujar Palui.

"Aku maakui ucapan Palui itu karna inya wayah sakulah dahulu tamasuk pintar palajaran ilmu hayat, ilmu manusia hidup," ujar Garbus mamuji.

"Jadi liur itu adalah rahmat Tuhan dan milik tiap urang makanya janganlah dibuang sembarangan, umpamanya janganlah ricus-ricus baludah ka sembarang tempat. Biarpun liur itu milik kita dan barasih dalam muntung tapi bila sudah diludahakan maka jadi rigat. Makanya ada peribahasa nang babunyi `janganlah manjilat liur di lantai' artinya kata-kata nang sudah diucapakan, sikap nang sudah dikeluarakan, jangan ditarik lagi" ujar Palui.

"Ooo... jadi bila manarik ucapan ataupun parnyataan nang sudah dikeluarkan berarti manjilat liur di lantai," ujar Tulamak paham.

"Aku paham jua Mak ai, rupanya si Palui ini manyindir para pulitikus dan pimpinan kita nang bahualan itu dan mamadahakan bubuhannya itu plin-plan alias plintat-plintut" ujar Garbus.

"Akulah kada baucap kaya itu karna nang manyambat plin-plan itu adalah ikam badua" ujar Palui himung.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...